Kävijätutkimukseeni kohteena olivat 17 kulttuuritapahtuman osallistujat. Vuosina 2012 ja 2013 tehtyyn kyselyyn tuli 1.434 vastausta. Nettikyselyssä
kävijöille esitettiin kysymyksiä, jotka koskivat heidän suhtautumistaan
tapahtuman ekologisuuteen, yleisömäärään, sponsoreihin ja siihen, miten
tapahtuman tulisi hyödyntää paikallisia tuotteita ja palveluja. Näiden lisäksi
kysyttiin, miten vastaaja käyttää sosiaalista mediaa tapahtuman aikana. Taustatietona vastaajia pyydettiin arvioimaan omia, henkilökohtaisia arvojaan. Jaottelin festivaalikävijät pääkomponentti- ja klusterianalyysin tuloksena neljään ryhmään: hedonisteihin, aktivisteihin,
universalisteihin ja kaikkiruokaisiin.
Hedonistit ovat nuoria, keskimäärin 30-vuotiaita
rockfestivaalikävijöitä. Heille mielihyvä, elämästä nauttiminen ja itsensä
hemmottelu on tärkeää. Heille tärkein syy festivaaliin osallistumiseen on se, että
he haluavat pitää hauskaa. Hedonistit viihtyvät väkijoukoissa ja haluavat jakaa
tapahtuman aikaisia tunnelmiaan sosiaalisessa mediassa. He liikkuvat
tapahtumissa ystäviensä kanssa.
Aktivistit ovat valtaosin nuoria naisia. He vastasivat muita ryhmiä useammin ”täysin samaa mieltä” tai ”samaa mieltä” kaikkiin esitettyihin
väitteisiin. Tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että aktivistit olisivat
myötäilijöitä. Heille kaikki tapahtuman arvoihin liittyvät tekijät ovat
tärkeitä.
Universalisteille nimenomaan universalismi – kestävä kehitys,
suvaitsevaisuus, tasa-arvo, sosiaalinen oikeudenmukaisuus – on kaikkein
tärkeintä. He eivät juurikaan välitä sosiaalisesta mediasta.
Universalistit muodostavat
kulttuuritapahtumien korkeimmin koulutetun kävijäryhmän.
Kaikkiruokaiset käyvät kaikkein monipuolisimmin erilaisissa
kulttuuritapahtumissa. He ovat keskimäärin nelikymppisiä, eivät halua tapahtumiin
suuria väkijoukkoja eivätkä käytä sosiaalista mediaa. Tässä ryhmässä miesten
osuus on suurin, 53 %.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti