Viulunsoittaja on
lavalla löysissä housuissa, t-paidassa, paljain jaloin. Jonglöörin hernepussit
lentävät musiikin tahdissa, ihan kuin nuotit nuottiviivastolla. Suu menee
väkisin hymyyn. Pekka Kuusisto soittaa Bachia ja Cirque du Soleilissakin
esiintynyt Jay Gilligan taituroi jonglööraten.
Seuraavana aamuna
belgialainen musiikkitieteilijä Harry Halbreich toteaa aamuluennollaan
suorastaan sydämistyneenä: ”Lack of taste!”. Hänen mielestään Bachia ei saa
yhdistää sirkukseen. Onneksi Halbreich ei päätä Kuhmon Kamarimusiikin
ohjelmistosta ja onneksi festivaali uskaltaa esittää uutta musiikkia ja
kokeilla vanhan musiikin kanssa uusia asioita. Kun kasvot maalannut,
harlekiiniksi pukeutunut ja musiikin tahtiin tanssiva klarinetisti Lauri
Sallinen juoksee koulun jumppasalissa yleisön joukkoon, olen myyty. Tällaisilla
esityksillä klassisen musiikin festivaali saa uusia kävijöitä. Salin takaosan
nuoret musiikinopiskelijat osoittavat suosiotaan tömistellen, viheltäen,
huutaen. Näin sen pitää mennäkin.
Festiaalien esiintyjät luovat tärkeän osan tunnelmasta. Kun Taiteilijan näköinen ja oloinen Nataša Kudritskaja ei tahdo pysyä penkillä soittaessaan George Antheilin (1900-1959) teosta vesipyssy flyygelin päällä (jotta voisi puolustautua arvostelijoita kohtaan), kun hänen silmänsä loistavat, kun hänen suunsa on hymyssä ja kädet nousevat välillä pään yläpuolelle, minuakin hymyilyttää. Ymmärrän nyt, mitä se tarkoitti, kun eräs Kuhmon kävijä kirjoitti nauttivansa siitä, kun näkee muusikoiden nauttivan soittamisesta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti